Továrna na gramofonové desky

V útrobách retromagnáta

Text: Jaroslav Denemark  Foto: Filip Čermák

Česká republika má hned několik prvenství. V Evropě vedeme, co se rakoviny tlustého střeva týče, Češi ze všech nejvíce obhajují předmanželský sex, máme první naučnou radonovou stezku na světě. To všechno jsou hezké úspěchy, ale věděli jste, že česká firma GZ Media je největším výrobcem vinylových desek na globálním trhu?

/uploads/media/87/fw5nesm4oy.jpg/

Diamantový nůž vyrývá zvukový záznam

GZ Media byla založena roku 1951 se zaměřením pro výrobu gramofonových desek. Postupem času a s příchodem nových nosičů se ale musel sortiment výroby rozrůstat. Páskové audio kazety, CD, DVD . GZ Media vždy držela krok s dobou. Tržní flexibilita ale není jediným atributem, díky kterému má tato firma obrat za minulý rok více jak 2,2 miliardy korun. Padesát procent výroby totiž tvoří média a jejich obaly (CD, Blue-ray, DVD a především vinyl) a padesát procent výroby tvoří obaly všech druhů - od kosmetiky přes luxusní alkohol až k antivirům a obalům pro počítačové hry. Geniální diverzifikace na trhu umožnila GZ Media být soběstačným a úspěšným podnikem.

/uploads/media/87/egotzbhjp9.jpg/
 

Jak je ale možné, že se pávě tato česká firma může hlásit k takovému úspěchu, jako je dvaceti procentní pokrytí celosvětového trhu s vinylovými deskami? Zeptali jsme se na to pana Michala Němce; ředitele prodeje a marketingu.

/uploads/media/87/rmdtyzost7.jpg/
 

„Když přišlo CD, tak v podstatě vinylovou desku zabilo. První, kdo musel změnit strategii, byli výrobci lisovacích strojů, nanichž se vinylové desky vyrábějí. Nové lisovací stroje nikdo nechtěl, řada výrobců gramodesek zkrachovala, takže zrušili jejich výrobu a přeorientovali se na něco jiného. Ti výrobci gramodesek, co se na trhu udrželi, jich kvůli dramatickému poklesu poptávky tolik nepotřebovali, a tak se části z nich zbavili. My jsme naše nevyužité stroje uskladnili a jak se ukázalo, nemohli jsme udělat lépe."“ GZ Media tedy mělo ohromné štěstí . Asi takové jako chlapík, který 11. září zaspal svůj let. Navíc si GZ Media vyrábí obaly na desky samo, což mu dává na trhu obří výhodu před ostatními výrobci.

/uploads/media/87/p9asc7dxyj.jpg/
 

Bezpochyby je dnes vinylová deska na vzestupu. GZ Media distribuuje desky do více než 40 zemí světa, nejvíce odběratelů je v USA a v kolébce studiových alb - Velké Británii. Před dvěma lety bylo v České republice vyrobeno deset milionů desek, minulý rok osmnáct milionů a letos je očekávaná výroba dvaceti pěti milionů desek. Takový nárůst obliby zažilo snad jen mléko poté, co ho Mr. T svérázně doporučoval všem, kteří chtějí mít silné kosti jako z oceli.

/uploads/media/87/aj3j4uy6mk.jpg/

Z tohoto černého matroše vznikají desky

Pan Němec si nárůst obliby vysvětluje především zájmem mladých lidí vymanit se z „mainstreamu“. Jednoduše řečeno přišli hipsteři . Hipsteři chtěli být cool. Retro bylo cool. Vinyl je retro. Vinyl je cool. Naštěstí. navíc řada lidí upřednostňuje zvuk vinylové desky před digitálním záznamem (tedy i CD). Při zápisu hudby na nosič se totiž v případě CD využívá i vyšších frekvencí než u vinylových desek, u kterých se většinou klade důraz na střední frekvence, které více lahodí lidskému uchu.Proto se nám zdá, že hudba z CD je chladnější, kdežto záznam z vinylu je hřejivější a autentičtější. Pro zjednodušení si představte rozdíl mezi masturbací a sexem. Oboje je příjemné, ale to druhé má něco víc do sebe.

/uploads/media/87/ls841z6fsl.jpg/

Takto vzniká zlatá deska

Výroba vinylové desky samotná je něco neuvěřitelného. Tak za prvé - vinyl není sám o sobě černý. Je to čirá hmota, která se následně dobarvuje, takže deska může mít v podstatě jakoukoliv barvu. ta černá, klasická, vznikla tím, že původní šelaková hmota (která byla nahrazena vinylem) měla opravdu přirozeně tmavší barvu a navíc se do ní přidávaly saze a namletá břidlice.

/uploads/media/87/w4k940fghp.jpg/
 

/uploads/media/87/clhonm44v5.jpg/
 

Výrobním procesem nás provedla paní Plotová; manažerka prodeje a marketingu. Nejdříve jsme vešli do budovy, která se zvenčí nezdála být tak velká, nicméně když jsme chodbami procházeli již asi dvacátým rokem, připadal jsme si, že se teď musíme ocitnout minimálně v Narnii. Kolega Filip Čermák měl zase strach, že na nás za každým rohem číhá Minotaurus. Byl jsme nesmírně rád, když jsme se již dostali k cíli, protože mi již došel chléb a nemohl jsem nám tak značit zpáteční cestu drobečky pro případ ztracení.

/uploads/media/87/qlvzjptlk7.jpg/
 

Octli jsme se v malé místnosti, jejíž dominantou byl obří pult za nímž seděl plachý mládenec. Zde bylo místo tzv. masteringu. Znamenalo to, že se daná nahrávka upraví pomocí speciálního programu (který patří mezi know-how společnosti) tak, aby bylo možné ji bezchybně nahrát na master. Master je čistý záznam zvuku převedený do analogové podoby, tedy drážky ve 3D, díky které gramofonová deska hraje. Postupů jak vyrábět tento pozitiv je více, ale zde preferují řez diamantovým nožem do poměděné desky. Proces řezání probíhá v "real -time", což znamená stejnou rychlostí, jak se potom přehrává. Proto zde sedí ten plachý chlapec. Poslouchá celé dny skladby, které se na desky nahrávají a zjišťuje, jestli nedošlo k nějaké chybě. Pokud se diamantovým nožem v procesu nahrávání pohne jen o setinu milimetru, celý proces musí začít znovu.

/uploads/media/87/9trambn0q0.jpg/
 

Poté se měděná deska vezme a ponoří se do galvanické lázně. Zde na mastru vznikne negativ. Pomocí negativu se ve třetí fázi výrobního procesu razí z vinylových puků samotné gramofonové desky.

/uploads/media/87/blnbxh2do1.jpg/
 

Třetí fáze je div největší. Ve velké hale je mnoho strojů, které jsou napůl dědictvím z předchozích let, kdy GZ bylo líto je vyhodit a druhou půlku tvoří stroje, které si vyrobilo samo GZ Media a jejich v řadě již druhým velkým "know-how", které jim usnadňuje postavení na trhu.Každý stroj až na pár, které jsou zautomatizované, obsluhuje člověk, který se dvanáct hodin v kuse skoro nezastaví. Vinylová čočka se přetaví do hmoty připomínající lepidlo a následně jsou z této hmoty vytvořeny kotouče o něco větší než hokejový puk. Tento kotouč je vložen do lisu mezi dva negativy nahrávky a na povrch kotouče se přiloží z každé takový ten papír, který má každá deska ve svém středu - etiketa. Následně se vše slisuje dohromady a voila! deska je na světě./uploads/media/87/lhlug8w6ja.jpg/

Dané papírky mě osobně fascinovaly nejvíce. Jelikož se deska lisuje 100-150 tunami tlaku, nesmí z papírku vytéct ani kapka vody. Proto se před celým procesem suší ve speciálním sušáku při 120°C. Poté se nechají vychladnout, ale těsně před slisováním se lehce nahřejí. Pravdou je, že mě to lehce uvedlo v depresi. Papírky pro vinylové desky mají totiž rozhodně lepší život než já.

/uploads/media/87/uojp7ug9ui.jpg/
 

Celá prohlídka byla nezapomenutelnou zkušeností. Nejenže jsme pronikli do tajů něčeho tak neskutečného, jako je samotná vinylová deska, ale navíc jsme si s Filipem připadali jako celebrity. Během naší prohlídky se totiž pracovníci továrny paní Plotové neustále ptali, jestli jsme nějací slavní zpěváci. Možná to bylo tím, že jsme byli na jejich poměry dosti bizarně oděni. Já, po oslavě kamaráda, se slunečními brýlemi proti kocovině a buřinkou zakrývající mastné vlasy, v kabátu a mokasínách a Filip pro někoho směšně pro někoho zvláštně oblečen, ostatně jako vždy.

/uploads/media/87/m5lsjn1ebr.jpg/
 

Pokud ještě v ruce nedřímáte vinylovou desku, běžte do prvního obchodu a pořiďte si ji společně s gramofonem. Uvidíte, že nemůžete šlápnout vedle. 

/uploads/media/87/lqgrm4ucyc.jpg/
 

Jaroslav Denemark

+420 775 134 724 /

jaroslav.denemark@gmail.com

Profil

Komentáře